Uutistiedote
PotilasLääkäri

Sieni-infektiot:

Emättimen sieni-infektio hoidetaan vain silloin, jos se aiheuttaa haittaa.

Emättimen sieni-infektion paikallinen hoito
Hoito on tavallisesti helppoa ja tehokasta. Paikallishoito Sieni-infektio tulee tavallisesti emättimeen sekä sen aukkoa ja virtsaputkea ympäröivään limakalvoon. Siksi hoitona käytetään emättimeen asetettavia tabletteja tai emätinpuikkoja ja sientä tuhoavaa voidetta, jota levitetään emättimen aukkoa ympäröivälle iholle.
  • Emätinpuikot asetetaan emättimeen ennen nukkumaanmenoa. Usein yksi hoitokerta riittää.
  • Sientä tuhoavaa voidetta levitetään emättimen aukon viereiselle iholle. Hoidon kesto ja toistuvuus vaihtelee valmisteen mukaan. Voidetta levitetään tavallisesti 2-3 kertaa päivässä, kunnes oireet loppuvat. Usein hoitoa jatketaan vielä 2-3 päivää tämän jälkeen.Jos mielessäsi on kysymyksiä, ota yhteys lääkäriisi tai apteekkiin.
Emättimen sieni-infektion hoidossa käytetään tavallisesti klotrimatsolia, ekonatsolia tai mikonatsolia sisältäviä valmisteita. Lisätietoja paikallishoidosta näiden aineiden avullaon osoitteessa: laaketietokeskus.fi

Emättimen sieni-infektion systeeminen hoito
Jos paikallishoito ei paranna emättimen sieni-infektiota, sitä voidaan täydentää tablettina otettavalla lääkkeellä (systeeminen hoito). Emättimen sieni-infektion systeemisessä hoidossa käytetään flukonatsolikapseleita kerta-annoksena tai itrakonatsolikapseleita kerran tai kaksi päivässä kolmen päivän ajan.
Flukonatsolista ja itrakonatsolista on lisätietoja osoitteessa: laaketietokeskus.fi

Tärkeitä neuvoja emättimen sieni-infektion hoitoa varten

Aina vain uusiutuva emättimen sieni-infektio
Jos emättimeen on tullut sieni-infektio vähintään neljä kertaa vuoden kuluessa, sitä kutsutaan toistuvaksi.

Silloin voidaan tarvita yleensä kuusi kuukautta kestävää pitkäaikaishoitoa, jossa tabletteina otettavaan lääkkeeseen (systeeminen hoito) yhdistetään voide- tai emätinpuikkohoito (paikallinen hoito). Pitkäaikaishoidossa käytetään edellä kuvattuja sienilääkkeitä.